88 proc. polskich CSO ma problem z obsługą alertów bezpieczeństwa

Techniki i narzędzia cyberataków coraz szybciej ewoluują, a co za tym idzie, liczba alarmów związanych z cyberbezpieczeństwem coraz szybciej wzrasta. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego wśród polskich CSO, w przeważającej większości nie są one poddawane odpowiedniej analizie. Może to skutkować realnym zagrożeniem bezpieczeństwa systemów informatycznych. Raport Trend Micro i CSO Counsil wskazuje, jakie są przyczyny tych problemów.

Problemy na wielu płaszczyznach

W większości polskich średnich i dużych przedsiębiorstw proces zarządzania incydentami bezpieczeństwa nie jest wystarczająco efektywny. Z badania przeprowadzonego przez Trend Micro i CSO Council „Wokół zarządzania incydentami” wynika, że aż 88 proc. ankietowanych menadżerów odpowiedzialnych za obszar cyberbezpieczeństwa ma mniejsze lub większe zastrzeżenia do obecnego stanu rzeczy. Jedynie niecałe 12 proc. uznało, że obecny proces jest wydajny oraz odpowiednio ustrukturyzowany, a w ciągu ostatnich 2 lat nie wymagał zwiększania zasobów personelu czy rozbudowy systemów.

Dla niemal połowy, bo aż dla 46 proc., główną przyczyną takiej sytuacji jest zbyt mały zespół. Taki problem nie dziwi, gdyż w ponad 1/4 badanych przedsiębiorstw za wyłączną obsługę bezpieczeństwa odpowiada zaledwie jedna osoba, a w niecałych 20 proc. – dwie osoby.

Przytłaczająca dla zespołów jest także liczba alertów fałszywie pozytywnych. Niemal 1/4 ankietowanych przyznaje, że alertów pojawia się po prostu zbyt wiele. Takie przeciążenie może skutkować ignorowaniem pewnych istotnych informacji, a dla wielu pracowników systemów bezpieczeństwa, jest także problemem wpływającym na życie prywatne – wg globalnego badania Trend Micro aż 83 proc. odczuwa w jakimś stopniu negatywny wpływ emocjonalny swojej pracy.

Kolejną przyczyną nieodpowiedniego traktowania alertów jest także brak odpowiedniej wiedzy, która pozwoliłaby na przeanalizowanie wszystkich typów zdarzeń, na co wskazuje 14 proc. ankietowanych. Do monitorowania wykorzystuje się także zbyt wiele różnych narzędzi, co wymaga rozproszenia uwagi analityków – taki problem dostrzega 11 proc. respondentów.

„Podejście do zarzadzania incydentami to sprawa kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa organizacji w świecie cyfrowym. Doskonale obrazuje, czy dana organizacja podchodzi do tego w sposób przemyślany, dojrzały i adekwatny do faktycznego poziomu ryzyk, z jakimi musi się mierzyć” – mówi Przemysław Gamdzyk, Organizator CSO Council.

Z całym raportem Trend Micro I CSO Cuncil “Wokół zarządzania incydentami” można zapoznać się w tym miejscu: https://www.trendmicro.com/explore/l/aw-epl-vision-one

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.