25 maja 2018 r. wejdzie w życie Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (ang. General Data Protection Regulation – GDPR). Przedsiębiorstwa w Polsce powinny się do tego odpowiednio przygotować. Tymczasem z badań przeprowadzonych niedawno przez Trend Micro wynika, że dyrektorzy najwyższego szczebla nie traktują GDPR z należytą powagą, a zapytani o konieczność dostosowania się do nowych regulacji, wykazują nadmierną pewność siebie.
Wiedza na temat rozporządzenia GDPR
• 97% dyrektorów ma świadomość, że musi się dostosować do rozporządzenia GDPR
• 90% zapoznało się z nowymi regulacjami
• 84% jest przekonanych, że dane osobowe w firmie mają zapewniony najwyższy możliwy poziom ochrony
Z poprzedniego badania przeprowadzonego jesienią 2016 r. przez Trend Micro oraz VMware wynikało, że ponad połowa (52%) firm nigdy nie słyszała o GDPR. Wzrost świadomości dotyczącej nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych ma związek z licznymi kampaniami informacyjnymi zrealizowanymi w ostatnich miesiącach.
Mimo niewątpliwej orientacji w nowych przepisach badane przedsiębiorstwa miały problem z określeniem, które dane umożliwiające identyfikację osób wymagają ochrony:
• 54% ankietowanych nie wiedziało, że do kategorii tej należy data urodzenia klienta
• 49% nie wzięłoby pod uwagę baz danych marketingowych używanych w kampaniach
• 43% do danych umożliwiających identyfikację osób nie zaliczyłoby adresów e-mail
Niedostosowanie się do nowych wymagań
• 76% respondentów nie zdaje sobie sprawy z wysokości kar pieniężnych, które grożą im za brak wymaganych zabezpieczeń informatycznych, jedynie 24% ma świadomość, że kary te mogą wynieść nawet 4% rocznych obrotów
• 62% ankietowanych za największe ryzyko w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych uznaje utratę klientów
Wymagane technologie
• 35% firm stosuje technologie szyfrowania danych
• 32% wdrożyło zaawansowane funkcje wykrywania włamań
• 30% zainwestowało w technologię zapobiegania wyciekom
Jak pokazują wyniki polskim przedsiębiorstwom często brakuje wiedzy i doświadczenia niezbędnego do walki z coraz bardziej zaawansowanymi cyberzagrożeniami. Aby pomóc firmom w dostosowaniu się do rozporządzenia GDPR, Trend Micro oferuje im rozwiązanie zabezpieczające XGen™ oparte na technologiach różnych generacji. XGen™ Security wykorzystuje kombinację technik zabezpieczających różnej generacji oraz zintegrowany system ochrony przed niewidocznymi i jeszcze nieznanymi formami ataków. To wielowarstwowa ochrona zoptymalizowana pod kątem wszystkich środowisk, w których mogą być przechowywane dane – fizycznych, wirtualnych, chmurowych, kontenerowych i hybrydowych. XGen™ to strategia i platforma obejmująca wszystkie rozwiązania Trend Micro, która w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych, wysyła alerty i generuje raporty. Zapewnia firmom najnowocześniejsze narzędzia wspierające w dostosowaniu przedsiębiorstw do wymagań GDPR.
Informacje o badaniu
Trend Micro przeprowadziło badania we współpracy z firmą Opinium w dniach od 22 maja do 28 czerwca 2017 r. Opisane wyniki zostały opracowane na podstawie 102 wywiadów internetowych z osobami, które podejmują decyzje dotyczące technologii informatycznych w przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 500 pracowników w Polsce. Wśród respondentów znaleźli się dyrektorzy wykonawczy najwyższego szczebla bądź osoby zajmujące wyższe lub średnie funkcje kierownicze w przedsiębiorstwach z różnych branż, takich jak handel detaliczny, usługi finansowe, sektor publiczny, media i budownictwo.
Anna Falkowska – Marketing Manager Poland and Eastern Europe w Trend Micro