Czy potrafisz rozpoznać fałszywą informację?

Zgodnie z prognozą Trend Micro z 2016 r. cyberprzestępcy szybko rozwijają działalność w obszarze internetowej propagandy. Przewidywaliśmy, że „rozpowszechnienie dostępu do Internetu sprawi, że zainteresowane grupy zyskają nieskrępowane żadnymi regułami możliwości wpływania na opinię publiczną”. Dowody na to możemy dzisiaj znaleźć w Wikileaks i na samozwańczych stronach fake news.

Reputacja jest cenna

We współczesnym świecie reputacja ma kluczowe znaczenie zarówno dla przedsiębiorstw, jak i osób indywidualnych. Wszelkie opublikowane informacje automatycznie wpływają na opinię publiczną – często nie ma nawet znaczenia, czy są prawdziwe. Fałszywe informacje mają wielką siłę oddziaływania zarówno w polityce, jak i w biznesie – mają bezpośredni wpływ na reputację osób, instytucji czy firm. Mogliśmy się o tym przekonać obserwując kampanie cyberpropagandy mające wpłynąć na wyniki wyborów w 2016 i 2017 r., a także kampanie skierowane przeciwko Światowej Agencji Antydopingowej i innym organizacjom.

Jak się bronić?

Najnowszy raport firmy Trend Micro The Fake News Machine zawiera pogłębioną analizę działania propagandy internetowej i pokazuje, jak zarabiają na niej cyberprzestępcy. Autorzy badań – Lion Gu, Vladimir Kropotov i Fyodor Yarochkin, obserwowali z bliska internetowe rynki (zarówno te łatwe do znalezienia, jak i ukryte w sieci), aby poznać mechanizmy sprzedaży takich kampanii. Fałszywe wiadomości opierają się dzisiaj na trzech filarach – sieciach społecznościowych, narzędziach i usługach oraz motywacjach – które umożliwiają rozpowszechnianie takich wiadomości i sukces kampanii.

Władze i serwisy społecznościowe aktywnie walczą z rozpowszechnianiem fałszywych wiadomości, ale każdy z nas też może postarać się ograniczyć ich wpływ. Oto kilka oznak, po których można rozpoznać fałszywą wiadomość:

• Kuszące, przesadne i sensacyjne nagłówki.
• Podejrzane domeny internetowe udające domeny prawdziwych serwisów informacyjnych.
• Błędy w zakresie pisowni w artykule i dziwny układ strony.
• Wyraźnie retuszowane zdjęcia i grafiki.
• Brak dat publikacji.
• Brak informacji o autorze, źródeł i danych.

Więcej o fałszywych wiadomościach i rozwoju działalności cyberprzestępców w tej dziedzinie można przeczytać tutaj: http://www.trendmicro.co.uk/vinfo/uk/security/news/cybercrime-and-digital-threats/fake-news-cyber-propaganda-the-abuse-of-social-media

Autor: Anna Falkowska, Marketing Manager Poland and Eastern Europe w Trend Micro

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.