Bezpieczeństwo w Internecie: najważniejsze wskazówki
Ze względu na COVID-19 czas spędzony przed komputerem jest najwyższy w historii. Dla rodzin przebywających w domu Internet umożliwia pracę, uczestnictwo w zajęciach szkolnych, łączność z przyjaciółmi i rodziną. Przy znacznie zwiększonej ilości czasu przed ekranami, jest to odpowiedni moment na wprowadzenie nowych zasad. Oto kilka wskazówek, które pomogą dzieciom zachować zdrową równowagę czasu w Internecie i poza nim:
1. Zapoznaj dzieci z nową rzeczywistości.
- Poinformuj dzieci, że czas spędzony przed komputerem jest ważny dla szkoły, pracy i pozostawania w kontakcie z najbliższymi.
- Wszyscy w tym czasie dużo korzystamy z Internetu, ale to nie oznacza, że jest to dla nas dobre. Ciągłe przebywanie w Internecie nie jest zdrowe, a przecież istnieją także inne sposoby spędzania wolnego czasu.
- Badania pokazują, że dzieci potrzebują co najmniej ośmiu godzin snu. Powinny także angażować się w zajęcia fizyczne i działalność społeczną.
2. Czas przed komputerem nie jest równomierny.
-
- Istnieją trzy rodzaje czasu spędzanego online:
- Czas, który jest konieczny (szkoła lub praca)
- Czas, który łączy nas z innymi (wideo czaty i SMS-y z rodziną lub przyjaciółmi)
- Czas na relaks i rozrywkę (gry, telewizja, filmy).
- Pierwszy jest podyktowany przez szkołę czy pracę, drugi wymaga pomocy i zachęcenia do utrzymywania kontaktu z bliskimi i przyjaciółmi, a trzeci pozwoli stworzyć zasady w domu i spędzać wspólnie czas.
- Gdy tylko jest to możliwe spraw, aby czas spędzony przed ekranem — niezależnie od tego, czy chodzi o dostęp do treści edukacyjnych, czy wspólnego oglądania filmów jako rodzina, był czasem pozytywnym.
- Zawsze przypominaj dzieciom i sobie o dobrym obywatelstwie cyfrowym. Upewnij się, że czas online jest spędzany w bezpieczny, miły i produktywny sposób.
- Istnieją trzy rodzaje czasu spędzanego online:
3. Niech dzieci same zapracują na czas w Internecie.
- Poproś dzieci, aby same wymyśliły zadania, którymi mogłyby zapracować sobie na czas przed ekranem.
- Poproś, aby przygotowały listę pomysłów, które kolejno wylosują z pudełka.
- Zadania, które wybiorą, powinny być korzystne dla nich, twojej rodziny i innych osób. Mogą to być zajęcia kreatywne lub fizyczne, czytanie książki, napisanie listu lub podziękowania, wykonanie obowiązków domowych.
4. Jasno określ czas rozpoczęcia i zakończenia sesji online.
- Harmonogramy i procedury mogą sprawić, że każdy poczuje się bardziej „normalnie”, jednak to do rodziców należy monitorowanie, egzekwowanie i przestrzeganie tych harmonogramów.
- Dzieci nie powinny być zaskoczone, gdy ich czas się skończy.
- Pamiętaj, aby powiadomić dzieci, gdy ich czas dobiegnie końca. Dobrym pomysłem jest także nastawienie alarmu, aby sami mogli kontrolować czas.
- Zapytaj, kiedy zamierzają odejść od komputera. Zachęcając dzieci do wyznaczenia limitu czasu, będą bardziej skłonne odpowiednio gospodarować swoim czasem i przestrzegać własnych zasad.
5. Użyj kontroli rodzicielskiej.
-
- Istnieją technologie, które mogą pomóc w zarządzaniu czasem spędzonym w Internecie. Niektóre z nich znajdują się w routerach, oprogramowaniu zabezpieczającym, a nawet na określonych urządzeniach, takich jak funkcja „Czas przed ekranem” dostępnej na urządzeniach Apple z systemem iOS.
- Jest to przydatna funkcja dla młodszych dzieci, które nie są w stanie samodzielnie regulować czasu przed komputerem czy telefonem. Jeśli jednak jest to możliwe, należy zrezygnować z technologii na rzecz wyrobienia w sobie nawyku, jak zarządzać czasem spędzonym przed ekranem.
- Kiedy czas dobiegnie końca, twoje dzieci mogą prosić o więcej czasu i uzasadnić swoją prośbę. Oprócz tego, że ich oczy odpoczną, zachęcisz je do stałej komunikacji z Tobą.
Pandemia zmusiła nas do uzależnienia się od Internetu w nowy sposób, daje nam to doskonałą okazję do wyrobienia w sobie nowych umiejętności i nawyków. Te nowe nawyki będą nie tylko cenne teraz, ale również będą służyć nam i naszym dzieciom w przyszłości.
Pobierz PDF z przydatnymi wskazówkami na https://internetsafety.trendmicro.com/resources